„ Kam nechodí slnko, tam chodí lekár“.

Už dávno ľudia zistili, že slnko nám nielen zlepšuje náladu. Je dôležitým zdrojom vitamínu D, ktorý sa začína tvoriť v našom tele už po 10-minútovom pobyte na slnku. D vitamín je nevyhnutný pre zdravé kosti a správne fungovanie imunitného systému.

Slnečné žiarenie je elektromagnetické žiarenie. Na zem dopadá asi 5% ultrafialového ( UV) žiarenia, 50% viditeľného svetla a 45% infračerveného žiarenia (teplo). Zo spektra UV žiarenia rôznej vlnovej dĺžky preniká UV A hlbšie do kože a urýchľuje starnutie a UV B preniká len do vrchných vrstiev a spôsobuje opálenie až spálenie pokožky.

Zafarbenie spôsobuje farbivo melanín. Je to pigment, ktorým sa pokožka chráni. Pri dlhšom pobyte na slnku táto ochrana nestačí, musíme jej pomôcť prípravkom s ochranným faktorom SPF (Sun Protection Factor).

SPF sa dosahuje fyzikálnym filtrom, chemickým filtrom alebo ich kombináciou.

Fyzikálne filtre (napr. oxid zinočnatý, oxid titaničitý) UV A a UV B žiarenie odrážajú ako zrkadlo. Nevýhodou je, že prípravky sú hustejšie a zanechávajú biely film. Ich výhodou je, že chránia hneď po nanesení. Uprednostňujeme ich u detí do 1 roka.

Chemické filtre ( napr. Octocrylene, Mexoryl SX a XL, Tinosorb S a M, Octinoxate) žiarenie absorbujú. Treba ich naniesť 20-30 minút pred pobytom na slnku.

Pri alergii na opaľovacie krémy sa jedná o alergiu na konkrétnu zložku, takže sa nedá povedať, že by alergiu spôsobovala viac jedna skupina.

Ochranu zaručenú výrobcom dosiahneme len pri nanesení dostatočného množstva prípravku, čo je u dospelého človeka 35ml. Vyššiu pozornosť treba venovať jazvám, znamienkam a po zákrokoch na koži ( laserové zákroky, chemický peeling).

Výhodnejší je výber vodeodolného krému, mlieka, oleja alebo peny, ktorých nanášanie netreba tak často opakovať. Či je to mlieko, olej alebo krém nemá vplyv na účinok.

Zintenzívniť opálenie môžeme užívaním betakaroténu. Betakarotén si ľudské telo premieňa na vitamín A podľa potreby. Pokožke pomáha lepšie odolávať UV žiareniu. Doporučená denná dávka je 6 mg a s užívaním treba začať 2-3 týždne pred sezónou. Syntetický betakarotén nie je vhodný pre fajčiarov, možno ho nahradiť pohárom mrkvovrej šťavy denne.

Ako vybrať ochranný faktor?

Vyberáme podľa 3 hlavných kritérií

  • Fototyp

Fototyp

Charakteristika Čas na slnku bez poškodenia pokožky

SPF

I. Keltský typ – ryšavé vlasy, pehy 5-10 min. 50
II. Európan so svetlou pleťou – bledá pokožka, bledé vlasy 10-20 min. 30-50
III. Európan s tmavou pleťou – stredne svetlá pokožka, tmavé vlasy 20-30 min. 20-30
IV. Stredomorský typ – tmavá pokožka, tmavé vlasy 40 min. 15
  • Vek

Deti do 1 roka nevystavujeme priamemu slnku a deti do 6 rokov chránime pokrývkou hlavy ( najlepšie, aby tienila aj na uši), tričkom a SPF 30-50.

  • Zemepisná šírka

Čím bližšie k rovníku, tým vyšší SPF potrebujeme.

Okrem pokožky nesmieme zabudnúť na slnečné okuliare s UV filtrom. Často cítime nepohodlie z odrazených lúčov z vody, snehu alebo ľadu. Vysoká intenzita slnečného žiarenie môže spôsobiť zápal spojiviek.

Úplne sa treba  vyhnúť slnku pri užívaní antibiotík a lokálnych liekov od bolesti (ketoprofen) , ktoré sa potierajú pri bolesti pohybového aparátu. Alergická reakcia sa môže dostaviť až po 2 týždňoch. Hormonálna antikoncepcia môže spôsobiť vznik pigmentových rozdielov, ktoré ostávajú navždy.

Z byliniek je lepšie v lete vynechať ľubovník bodkovaný.

Ak sa nám pokožku nepodarilo ochrániť, je horúca a červená, úľavu nám poskytnú telové mlieka, gély alebo spreje s chladivým účinkom. Koža rýchlejšie zregeneruje po natretí Pantenolom alebo Aloe vera.

Každé spálenie si koža pamätá. Väčšie poškodenie nastane po spálení v detstve. Preto treba venovať pozornosť „znamienkam“, ktoré sú väčšie ako 5mm, majú nepravidelné okraje, menia farbu, tvar a zväčšujú sa. Melanóm (zhubné nádorové ochorenie kože) sa rýchlo šíri (metastázuje) , preto včasná diagnostika môže zachrániť život.

Zanechajte Vašu reakciu

Zrušiť odpoveď