Omega mastné kyseliny sú tvorené voľnými reťazcami hydrokarbónov, obsahujúcich na konci karboxylovú skupinu –COOH. Najbližší  uhlík  ku karboxylovej skupine je označovaný  alfa, ďalší beta atď., posledný je omega.Nenasýtené  mastné kyseliny sú označované podľa postavenia prvej dvojitej väzby od konca. Ešte presnejšie sa tieto kyseliny označujú tak, že sa udáva  celkový počet uhlíkov k celkovému  počtu  dvojitých  väzieb – napr. omega-3 18:4, omega-6 18:2. Z esenciálnych mastných kyselín s krátkym reťazcom je organizmus schopný tvoriť kyseliny s dlhým reťazcom.

Komplex omega-3 a omega-6 nenasýtených mastných kyselín,  (v minulosti  tiež označovaný ako vitamín F) patrí medzi nevyhnutné,  esenciálne,  poly nenasýtené mastné kyseliny, ktoré si ľudské telo  nedokáže vytvoriť – musia byť prijaté stravou.

Majú špecifickú úlohu v organizme človeka a môžu mať pozitívny vplyv aj  v prevencii mnohých civilizačných ochorení a to najmä:

  • srdcovo cievnych
  • centrálneho nervového systému
  • očných
  • alergických
  • kĺbových.

Hlavné omega-3 mastné kyseliny:

Kyselina alfa-linolenová       –  ALA (krátkoreťazcová) — 18:3

Kyselina eicosapentaenová –  EPA (dlhoreťazcová)   –  20:5

Kyselina docosahexaenová –  DHA (dlhoreťazcová)   –  22:6

EPA a DHA sú polynenasýtené , nevyhnutné,  esenciálne mastné kyseliny, Nachádzajú sa vo vačšom množstve najma v tučnejších rybách, ako sú losos, tuniak, halibut, sleď, sardinky, makrela, pstruh,  v orechoch, v ľanových semenách, v repkovom a sójovom oleji.

Účinky:

Omega-3 MK majú kľúčový význam pre správnu funkciu CNS, správny rast a vývoj.

Príznaky nedostatku omega-3 mk: únava, zhoršená pamať, suchá pokožka, srdcové problémy, zmeny nálady, depresie.

Mnoho klinických experimentov potvrdilo, že príjmom rybieho oleja, obsahujúceho omega-3 mk EPA a DHA sa podarilo znížiť rizikové faktory pre vznik srdcovocievnych ochorení.

Vysoká hladina cholesterolu a triacylglyceridov

Eskimáci a ľudia, ktorí jedia veľa morských rýb majú vysoký HDL cholesterol (dobrý) a nízku hladinu triacylglyceridov (krvný tuk). Niekoľko štúdií  dokázalo, že užívanie  rybieho oleja znižuje hladinu triacylglyceridov (TAG) a zlepšuje aj pomer HDL/LDL cholesterolu.

Hypertenzia – vysoký krvný tlak

Asi 17 štúdií potvrdilo, že príjem približne 3 g rybieho oleja  denne môže znížiť krvný tlak u neliečenej  hypertenzie.

Srdcové choroby

Klinické skúsenosti ukazujú, že príjem omega-3 mastných  kyselin EPA a DHA pomáha  znížiť  rizikové  faktory  pre  vznik  srdecových  príhod  včítane  hladiny cholesterolu a krvného tlaku. Ukázalo sa, že  rybí  olej  u  ľudí, ktorí prekonali infarkt myokardu, znižuje riziko úmrtia na ďalšiu srdcovú príhodu, znižuje riziko mozgových príhod a vznik srdcovýchh arytmií. Rovnako zabraňuje rozvoju aterosklerózy a vzniku plakov na cievných stenách.

Choroby centrálneho nervového systému

Omega-3 mk majú  účinok  neuroprotektívny,  protizápalový,  predstavujú  prekurzory  niektorých  neurotransmiterov / mozgových pôsobkov/,  niektoré  pôsobia tiež ako antioxidanciá.

Veľmi významnú úlohu pre činnost CNS hrá  kyselina  docosahexaenová  DHA . Je dôležitá pre vývoj mozgu, jej nedostatok sa môže podielať na vzniku vývojových vád plodu, hyperkinetickej poruche chovania, autizme. Pôsobenie omega mk je skúmané pri Alzheimerovej chorobe, demencii, schizofrénii,  depresii a ďalších psychických chorobách /1/. Omega kyseliny sú dôležitým nutričným doplnkom terapie týchto porúch, majú  aj  preventívny  význam, preto sú doporučované  tehotným ženám.

Alergie

Pre  svoj protizápalový účinok sú omega-3 mastné kyseliny vhodné u všetkých foriem alergií ako je sezónna nádcha, astma bronchiale, ekzémy apod.

Reumatoidná artritída (RA)

Vačšina klinických štúdií sa sústreďuje na problematiku reumatoidnej artritídy (autoimunne  ochorenie  postihujúce kľby). Štúdie potvrdili, že rybí olej redukuje symptómy RA, ako sú bolesti kĺbov a ranná stuhlosť kĺbov. Nebolo preukázané zastavenie progresie ochorenia, len zmiernenie jeho príznakov. Niektoré štúdie poukazujú na  pozitívny vplyv omega-3 mk na artrózu /degeneratívne ochorenie  kĺbov/.
Ďalšie klinické štúdie poukazujú na preventívne účinky užívania  rybieho tuku na vznik  makulárnej degenerácie sietnice oka.

Omega-6 mastné kyseliny sú  rovnako ako omega-3 mk  nevyhnutnou súčasťou zdravej výživy a majú množstvo priaznivých účinkov na organizmus. Hlavný rozdiel je v tom, že omega-6 kyseliny prijímame v potrave prirodzeným spôsobom omnoho častejšie, nakoľko sa nachádzajú napríklad v rastlinných olejoch, orieškoch a v niektorých druhoch mäsa. Napriek ich prospešnosti, pokiaľ príjem omega-6 presiahne  príjem omega-3 kyselín v pomere vyššom než 4:1, stávajú sa pre zdravie škodlivými.

Naša strava obsahuje nadbytok omega-6 mk, niektoré z nich provokujú vznik zápalov, naopak omega-3 mk majú protizápalový účinok.

Vedecky bolo zistené, že tento nepomer sa taktiež  podieľa  na rozvoji civilizačných chorôb v posledných desaťročiach, ako sú srdcovo-cievne ochorenia, auto-imúnne choroby, artritídy, alergie, zhubné nádory a i.

Hlavné omega-6 mastné kyseliny:

kyselina linolová – LA, (krátkoreťazcová) – 18:2, ktorá sa nachádza v repke olejnej, kukurici, arašidoch, svetlici farbiarskej, v sójovom a slnečnicovom oleji

kyselina gama-linolénová – GLA, (dlhoreťazcová) – 18:3, nachádza sa v zriedkavo konzumovaných rastlinných olejoch, napr. v oleji z pupalky dvojročnej

kyselina arachidonová – AA,  (dlhoreťazcová) –20:4, nachádza sa v červenom mase, hydine, vajciach.

Omega -9 mastnou kyselinou je OA- kyselina olejová, ktorá sa nachádza v oleji repkovom, olivovom, arašidovom, slnečnicovom, ďalej v olivách, avokáde a v orechoch.

Rovnako aj omega-9 kyseliny výrazne prospievajú nášmu zdraviu svojimi protizápalovými účinkami. No na rozdiel od omega-3 a omega-6 nie je nutné ich prijímať v potrave, nakoľko telo si ich vie vytvoriť samo.

Denný príjem:

Odborníci na výživu doporučujú :

omega-3 mk:  0,7-1,6 g v závislosti od veku a pohlavia,

omega -6 mk:   7-16g    v závislosti od veku a pohlavia,

radia  vynechať doplnky s omega-9 kyselinami a sústrediť sa na príjem omega-3, napríklad v rybom oleji a pravidelne používať na varenie či do šalátov olivový olej. Tým by sa mal zabezpečiť správny pomer omega-6 a omega-3 kyselín a zároveň  dostať  do tela aj dávku omega-9 mastných kyselín.

Odkazy:

1/ Jirák R.1, Zeman M.2 Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha1 Centrum pro Alzheimerovu chorobu, Katedra psychiatrie IPVZ Praha, IV. interní klinika 1. LF UK a VFN, Praha2

  • Odoslal Sýkora dňa január 8, 2020, 11:31 am

    Škoda pravopisných chýb, napr.:
    – … "nakoľko" telo si ich vie vytvoriť samo = … lebo telo si ich vie…;
    – … "doporučujú :" = odporúčajú:

    Odpovedať →

Zanechajte Vašu reakciu

Zrušiť odpoveď