Na úvod musíme povedať, že zlá nálada a depresia nie je to isté. Depresia je podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb Svetovej zdravotníckej organizácie choroba, ako ktorákoľvek iná. Napríklad ako cukrovka, vysoký krvný tlak alebo žalúdočný vred.

Depresia je spôsobená nerovnováhou chemických látok v mozgu, predovšetkým nedostatkom serotonínu. Serotonín je hormón nervového tkaniva a pôsobí ako prenášač nervových vzruchov. Svojím účinkom ovplyvňuje náladu, pamäť, vnímanie bolesti, spánok, chuť do jedla a má vplyv aj na napätie hladkého svalstva. Nedostatok serotonínu môže byť spôsobený napr. jeho nedostatkom v strave, nedostatkom slnečného svetla (preto je v zime viac zlých nálad a depresií), ale tento nedostatok môže byť aj dedičný. Nízka hladina serotonínu môže byť spúšťačom niektorých psychických porúch.

U pacientov, ktorí majú dedičné sklony k nerovnováhe chemických látok v mozgu, môže, ale nemusí, prepuknúť depresia. Všetko závisí od vplyvu vonkajších podnetov, s ktorými sa človek v živote stretne. To sa týka podnetov už od narodenia, ba dokonca ešte pred narodením, pretože aj bábätko v brušku vníma nálady svojej mamy. Nedá sa preto povedať, že depresia má iba jednu príčinu vzniku. Niekedy stačí tá povestná „posledná kvapka“ a depresia sa rozbehne.

Depresia je charakterizovaná pocitom smútku, únavy, úzkosťou, nechutenstvom, nespavosťou, pocitom viny, apatiou, otupenosťou, stratou sebadôvery, stratou schopnosti sa radovať, pocitom zbytočnosti. Všetky tieto stavy sú však na úrovni chorobnosti. Ako choroba sa potom lieči farmakoterapiou (liekmi) , alebo psychoterapiou .

Venujme sa však spomínaným negatívnym pocitom nie z hľadiska ochorenia     (depresie ako choroby), ale z hľadiska pocitového, zlej nálady všeobecne.

Či chceme, či nie, každý z nás má občas zlú náladu, pretože……..

Príčin je nekonečne veľa. Avšak na rozdiel od depresie si  od zlej nálady môžeme pomôcť jednoduchšie. Pustíme sa do toho sami alebo nám môžu pomôcť naši najbližší, rodina, priatelia.

Predovšetkým by sme sa mali snažiť nájsť príčinu našej zlej nálady a priznať si ju. To pre mnohých nie je ľahké.  Treba ísť do hĺbky seba samého, lebo keď budeme klamať sami seba, určite si nepomôžeme. Problém ostane v nás, síce skrytý, ale zostane v našom vnútri.

Máme stres v práci?

Konflikty na pracovisku?

Pohádali sme sa s partnerom?

Rozišli sme sa ?

Nejde všetko podľa nášho plánu?

Keď definujeme príčinu svoje zlej nálady, skúsme si povedať, čo sa s tým dá robiť. Či ju môžeme vyriešiť sami alebo nie. Či máme možnosť ju ovplyvniť.

Keď usúdime, že príčinu môžeme vyriešiť sami, pripravme si stratégiu na jej riešenie. A neotáľajme, riešme podstatu svojej zlej nálady čím skôr.

Keď nemáme sami dosah na riešenie príčiny, je lepšie situáciu prijať aká je a jednoducho ju pustiť z hlavy.

Je dobre zlú náladu vyventilovať spôsobom, ktorý nám bude vyhovovať, bez toho, aby sme ublížili okoliu. Niekto si môže ísť zabehať, iný si bude v sprche spievať, ďalší (ďalšia) rozbije tanier. Napätie sa uvoľní a znovu si nastolíme rovnováhu vo svojej mysli.

Je dobré informovať okolie, že máte zlú náladu, aby neostali zaskočení vaším prípadným výbuchom, vrčaním a pod.

Čo robiť, aby nás zlá nálada navštevovala čo najmenej?

1. Doprajte si dostatok spánku

Ak v noci málo spíme, netrpí len naše telo, ale aj duša. Nedostatok spánku narušuje produkciu hormónov a môže byť príčinou nízkej hladiny serotonínu. Stále platí, že spánok pred polnocou je najlepší.

2. Naučte sa relaxovať

Hovoríme, že žijeme v uponáhľanej dobe, ktorá nás vyčerpáva  a vyvoláva v nás pocit únavy. Chybu však robíme sami, lebo si myslíme, že svet sa bez nás zrúti. Žiadna výhovorka neospravedlní náš workoholizmus. Nenoste si prácu domov, a to ani vo svojej mysli. S odchodom z práce vypustite z hlavy pracovné úlohy a venujte sa sebe, rodine, deťom.

3. Choďte viac do prírody

Uvoľníte sa, nadýchate čerstvého vzduchu, absorbujete zo slnka vitamín D, ktorý okrem iného podporí váš imunitný systém.

4. Stretávajte sa s priateľmi, rozprávajte sa, komunikujte, odviažte sa. Kúpte si niečo pekné (odporúčanie predovšetkým pre ženy)

5. Pijete dostatok tekutín?

Pri pocite únavy niekedy stačí vypiť pohár vody. Najmä ľudia, ktorí majú nízky tlak, by mali piť veľa tekutín. Pocit únavy hneď zmizne.

6. Jedzte ľahšiu stravu v menších dávkach a častejšie

Budete sa cítiť ľahší, sviežejší a dobre naladení. Vyslovene povinná je pri zlej nálade čierna čokoláda, ktorá je bohatá na horčík, vplýva na zvládanie stresu a proti únave.

7. Doprajte si dostatok zdrojov serotonínu

Mozog si vyrába serotonín z aminokyseliny l-tryptofán , ktorý sa nachádza v mäse, celozrnom pečive, vajíčkach, orechoch, slivkách, paradajkách, listovej zelenine. Ďalším zdrojom sú vitamíny skupiny B, vápnik, horčík, zdravé tuky, maslo, olivový, kokosový olej a veľmi dôležité je slnečné svetlo.

8. – 100.  Milujte !!!

Majte pri sebe milovanú osobu, partnera, dieťa, rodiča, kamaráta. Alebo aj mačičku či psíka.

Zanechajte Vašu reakciu

Zrušiť odpoveď